All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat

Winkelwagen

Search here:
Home > Fysiek Herstel  > Wat is meal-preppen en waarom moet je dit al doen tijdens de zwangerschap
mealpreppen in zwangerschap

Dit artikel is geschreven door Rowana, van Rowana Eating

Sinds twee jaar gewichtsconsulente en help jou graag met afvallen, aankomen en/of je levensstijl te veranderen. Als je een druk leven leidt is het makkelijk te vergeten goed voor jezelf te zorgen. Ik ben er om je te helpen de balans stap voor stap weer terug te vinden.

Negen maanden lang heb je jouw baby gedragen en straks is het zo ver: je gaat je kindje ontmoeten! De bevalling heeft jou veel energie gekost en dus is het tijd om aan te sterken en daarom wil je zo goed en gezond mogelijk eten in deze vaak hectische periode. Misschien ga je borstvoeding geven of heb je tijdens de bevalling veel vocht en bloed verloren dan is het belangrijk om je lichaam weer te voorzien van ijzerrijke voeding en vocht.  Maar wat moet je dan eten en drinken? Want, als kersverse ouders heb je handen en tijd tekort, tussen de luiers, voedingen, visite door om dan ook nog eens te gaan koken. Een goede voorbereiding, al in de zwangerschap, is daarom key!

De beste tip ooit: ga Meal Preppen!

Meal Preppen is het vooraf bereiden van je maaltijden. Het is handig, bespaart tijd, geld en je eet gezonder. En laat dat nou net zijn wat je wilt als je net bent bevallen en herstellende bent.

Wanneer je kan je beginnen met preppen? Ik zou het in de laatste vier weken van je zwangerschap doen. De grootste reden is omdat je voeding max 3 maanden houdbaar is in de vriezer (lees verderop het bewaar- en ontdooi-advies).

Wat gouden tips:

  • Bedenk eerst goed wat je wilt eten, maak een boodschappenlijstje en haal je boodschappen (of laat ze lekker bezorgen).
  • Verdeel het voorbereiden eventueel in etapes: doe bijvoorbeeld een dag de avondmaaltijden, een andere dag de lunch en weer een andere dag je snacks.
  • Het handigst is om in ieder geval de kraamweek helemaal geprept te hebben.
  • Gebruik glazen bakken in plaats van plastic (glas is duurzamer en verkleurd niet)
  • Zet al je producten klaar om voor te bereiden.
  • Je kan alles preppen! Dus ook je ontbijt, lunch, avondeten en je snacks. Maar, bijvoorbeeld ook een cake voor het kraambezoek!
  • Als je hebt gekookt verdeel je dat over de bakjes en laat het eten binnen twee uur afkoelen alvorens je het in de koelkast of vriezer zet.
  • Nog een laatste tip: vraag of mensen je willen helpen met mealpreppen. Misschien wil je moeder, buurvrouw of vriendin ook wel iets voor je maken wat je kunt invriezen, dat scheelt jou weer tijd en energie in je zwangerschap!

Bewaar- en ontdooi-advies:

Het is belangrijk dat je goed weet hoe lang je maaltijden kunt bewaren zodat je er niet ziek van wordt tegen de tijd dat je ze gaat eten. Houdt de volgende “regels” aan:

  • In de koelkast bewaar je maaltijden max 2-3 dagen
  • Wil je het langer bewaren? Gebruik dan de vriezer:
  • Je kunt voeding max 3 maanden bewaren in de vriezer zonder kwaliteitsverlies (tip: label je bakjes wanneer het is gekookt). Uitzonderingen op dit advies:
    • Brood en gebak kun je maar 1 maand invriezen
    • Rauw rundvlees wel tot 6 maanden
    • Magere vis 1 maand
    • Margarine en boter 1-2 maanden (halvarine kan niet in de vriezer)
  • Laat een bakje uit de vriezer 1 dag ontdooien in de koelkast
  • LET OP: Een uit de vriezer ontdooid bakje kan je niet weer invriezen want dan loop je het risico op een voedselvergiftiging!

Ik kan dit advies niet genoeg benadrukken: bereid je maaltijden al in de zwangerschap voor! En echt waar, you’ll thank me later! Wil je nog meer weten over voeding in de kraamtijd? Klik hier

rnproost@gmail.com

Sinds twee jaar gewichtsconsulente en help jou graag met afvallen, aankomen en/of je levensstijl te veranderen. Als je een druk leven leidt is het makkelijk te vergeten goed voor jezelf te zorgen. Ik ben er om je te helpen de balans stap voor stap weer terug te vinden.

No Comments

Post a Comment