All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat

Winkelwagen

Search here:
Home > Fysiek Herstel  > Wat moet je weten over de Kraamtijd?
Alles over de kraamtijd

Kort gezegd is de kraamtijd (of kraambed) de eerste 6 weken na een bevalling. Dus niet alleen de eerste week, zoals veel mensen misschien denken. In de kraamtijd gebeurd er veel. Je bent aan het herstellen van de bevalling (zowel fysiek als mentaal), leert je kindje kennen en alle zorg hierom heen, ontwikkelt jezelf als ouder en ook de relatie met je partner krijgt een nieuwe laag.

Niet gek dat dit allemaal bij elkaar kan voelen als veel of overweldigend.

Fysiek herstel

Negen maanden lang heeft jouw lijf een mensje gemaakt, werkten je organen anders en zijn ze zelfs op een totaal andere plek in jouw lijf terecht gekomen. Je hormoonhuishouding is nog nooit zo veel veranderd en als klap op de vuurpijl heeft je lijf ook nog een van de zwaarste klussen ooit geklaard: de bevalling! En als je dat allemaal achter de rug hebt stap je de volgende rollercoaster in: het zorgen voor een pasgeboren kindje.

Als je dit misschien zo leest, zal het je dan ook niet verbazen dat je niet na 6 weken alweer helemaal ‘de oude’ bent. 

Het is dus normaal dat herstel langer dan 6 weken duurt. Uiteraard voel je je dan al een stuk beter dan de eerste paar weken, maar meestal zeggen we “negen maanden op, negen maanden af”. En dan hoor ik alsnog dat de meeste vrouwen pas na een jaar zich fysiek weer op het niveau voelden als dat zij voor de zwangerschap waren. Dit is dus eerder de regel dan de uitzondering, maar is gek genoeg iets wat weinig ouders van te voren weten of zich beseffen.

Wat mijn punt is: geef jezelf de tijd, ruimte en rust om te genezen. Wil niet te snel. Ga niet over de grenzen van je lijf. 

Mentaal Herstel

Het mentale herstel: iets waar gelukkig steeds meer aandacht voor is. Want jemig, wat gebeurd er veel! Zowel een heleboel positieve als minder positieve dingen. De bevalling is een ongelofelijk life-event en kan je gesteld na de bevalling zowel fysiek als mentaal beïnvloeden. 

Het normale mentale herstel is geen constante stijgende lijn, maar met veel ups en downs. 

Naast dat je een bevalling aan het verwerken bent (en hierbij bedoel ik zowel bevallingen die positief of negatief geladen voelen), ben je ook opeens (mede-) verantwoordelijk van een mensje welke volledig van jullie afhankelijk is en krijg je (hoogstwaarschijnlijk) te maken met slaaptekort. 

Deze combinatie kan onwijs veel verschillende gevoelens teweeg brengen. En uitzonderingen daar gelaten: ze zijn normaal. Wanneer deze gevoelens je zodanig op een negatieve manier je dag beïnvloeden is mogelijk meer aan de hand. In de artikelen “Het verschil tussen Kraamtranen en een Postnatale Depressie” en “Alles over een Postnatale Depressie” kun je meer informatie vinden.

Jullie Kindje

Eindelijk! Na 9 maanden in de buik te hebben gezeten is hij of zij eindelijk geboren. En naast dat dat voor jullie een grote overgang is, is dat ook zo voor jullie kleintje. Zo’n bevalling is, net als voor jullie, voor een baby ook een life-event. Daarnaast moet hij opeens alles zelf doen (zoals eten, plassen, poepen, voeding verweken, zichzelf warm houden). Dat is natuurlijk allemaal even wennen en mogelijk dat alles ook niet in één keer 100% lukt. Dit is normaal en het is ook goed om je hierop in te stellen. 

Zowel jullie als jullie kindje moeten aan elkaar en jullie nieuwe leven wennen. Help elkaar en wees niet bang om fouten te maken. Leer elkaar kennen, geef elkaar ruimte en wees zacht voor elkaar.

Jullie Relatie

Zoals jullie hiervoor gelezen hebben: er gebeurd in korte tijd veel. De transitie naar het ouderschap brengt nou eenmaal veel met zich mee. En ook al is dat normaal, het is niet altijd leuk en zeker niet altijd makkelijk. Het kan jullie juist dichterbij elkaar brengen: het zien van de ander als ouder kan heel verbindend werken. Daarnaast kan het ook juist frictie geven als jullie beide vermoeid zijn en de baby voor de zoveelste nacht op rij heeft besloten dat wakker zijn zoveel leuker is dan slapen. Belangrijkste tip die ik kan geven: blijf praten wat jullie beide nodig hebben om je beter te voelen. En daarbij ook wat de ander daaraan kan doen om dit te bewerkstelligen. 

Het krijgen van een kind brengt onwijs veel met zich mee, gelukkig vooral heel veel leuke, gelukkige en mooie momenten. Helaas hoort er ook een andere kant bij, die ook normaal is. En hoe meer je van te voren weet wat normaal is, hoe minder het je overvalt en hoe makkelijker je kunt accepteren en in oplossingen kunt denken. 

Uiteraard is dat ook waar ik je bij kan helpen. Ik help je met het voorbereiden door middel van het opstellen van een kraamplan en help jou (en je partner) na de bevalling balans vinden in alle factoren die ik hierboven heb beschreven. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Klik hier

info@theparentjungle.nl

Al zeven jaar werk ik als verloskundige en inmiddels ben ik coach, draagconsulent en seksuologisch hulpverlener. Ik heb passie voor de geboorte, het jonge ouderschap en alles omtrent de kraamtijd.

No Comments

Post a Comment