All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat

Winkelwagen

Search here:

Blog

Home > Mentaal Herstel  > Alles over een Postnatale Depressie
Postnatale Depressie

Een postnatale depressie is een mentale aandoening die meestal binnen vier weken na de bevalling ontstaat. Zo’n 10-15% van de vrouwen overkomt het. Een postnatale depressie is hetzelfde als een postpartum depressie. In dit artikel kom je meer te weten of wat het precies inhoud en hoe je hem kunt herkennen en bij wie je aan de bel moet trekken.

Symptomen

De symptomen van een postnatale depressie kunnen voor iedereen anders zijn. We spreken van een postnatale depressie als twee weken dagelijks last hebt van een combinatie van onderstaande symptomen:

  • Slapeloosheid (los van de baby), met name het niet goed kunnen inslapen is hier een kenmerk van
  • Opvallende afname of toename van je eetlust
  • Van niks kunnen genieten (ook niet van de baby)
  • Last hebben van concentratieproblemen
  • Je vrijwel continue mislukt of schuldig voelen
  • Continue een sombere stemming hebben, je wilt bijvoorbeeld ook niet uit bed komen in de ochtend
  • Heel soms ontstaan er ook gedachtes om jezelf of je kindje wat aan te doen

Laat ik allereerst even aangeven dat als je je herkent in bovenstaande je altijd meteen aan de bel moet trekken bij je huisarts of je verloskundige. En voel hier vooral geen schaamte in. Wat ik al zei: 10-15% vrouwen maakt dit mee, dus mocht je je ook zo voelen: je bent niet alleen maar zoek wel hulp! Een depressie gaat vaak niet vanzelf weg. Sterker nog, wanneer je hem niet “behandeld” kan het zomaar 1-1,5 jaar duren voor je je weer beter voelt.

Wie hebben er meer kans om een postnatale depressie te krijgen?

Sommige vrouwen hebben van zichzelf al wat meer kans om een postnatale depressie te krijgen. Laat ik even duidelijk zijn: ook voor die vrouwen is de kans nog steeds het allergrootst dat ze dit NIET krijgen! Deze informatie is dus niet om je “bang” te maken, maar wanneer je je mogelijk herkent in onderstaande ben je er wel meer alert op. Mogelijk kun je je dan nog extra voorbereiden om te zorgen dat je de depressie misschien voorkomt. De volgende factoren zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde cijfers vanuit de KNOV en het Trimbos Instituut:

  • Wanneer je eerder een (postnatale) depressie hebt meegemaakt
  • Veel stress en angst tijdens de zwangerschap of de bevalling
  • Complicaties tijdens de zwangerschap, bevalling of kraamtijd
  • Vroeggeboorte van de baby
  • Ongeplande en/of ongewenste zwangerschap
  • Wanneer je alleenstaande moeder bent en/of weinig vangnet van je omgeving hebt

Wat kun je doen om het te voorkomen?

Een postnatale depressie is tot een bepaalde hoogte nooit volledig te voorkomen. Maar er zijn zeker dingen die je kunt doen om de kans hierop te verkleinen. Hier een aantal tips om voor in de zwangerschap:

  • Bereid je voor op de kraamtijd! Een van de redenen waarom ik The Parent Jungle begonnen ben is om ouders mentaal sterker die kraamtijd in te laten gaan. De combinatie van de een-op-een sessies en het invullen van het kraamplan maakt dat je een zodanige fundatie voor jezelf creëert je mogelijk ook de kans op een depressie verkleint. Zorg (voor zover dat kan) dat je weet wat je te wachten staat, dit helpt je verwachtingen realistisch te stellen.
  • Bespreek met je partner van te voren hoe hij kan herkennen als jij je mentaal echt niet goed voelt. Bespreek samen ook wat hij/zij dan kan doen om jou te helpen. Dit noemen we ook wel een signaleringsplan. Dit plan zou je eventueel ook met anderen en zorgverleners (zoals je huisarts of je verloskundige) kunnen delen.
  • Zorg voor een rustige kraamtijd. Het is zo belangrijk om die eerste zes weken voldoende te rusten. En alhoewel kraambezoek heel gezellig kan zijn, kost dit vaak ook veel energie die je juist nodig hebt in je mentale herstel.
  • Creëer een vangnet al in de zwangerschap. Zorg dat er mensen (naast je partner als je een partner hebt) die je kunnen helpen bij de verzorging van de baby. Denk bijvoorbeeld aan familie of vrienden, maar mocht je die niet hebben heeft de gemeente waarin je woont ook vaak instanties die je hiermee kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan Voorzorg, het Sociaal Wijkteam of andere instellingen.

Behandeling van een postnatale depressie

Ik kan het niet genoeg benadrukken: zoek hulp! Bel je huisarts of je verloskundige! Vind je dit spannend? Je kunt ook vragen of iemand anders voor je belt, zoals je partner, familie of vrienden. De gedachte “ik heb geen hulp nodig, het komt vanzelf wel goed” is NIET terecht. Wanneer je je bij je huisarts meldt wordt je vaak verwezen naar een iemand die gespecialiseerd is depressies en mentale ziekten. Dit is de psycholoog of in sommige gevallen een psychiater. Ook bestaat er een optie voor medicatie, ofwel anti-depressiva. Of dit iets is wat voor jou nodig is, is afhankelijk van de inschatting van de huisarts of de psycholoog.

Ik hoop je wat meer verduidelijking te hebben gegeven over een postnatale depressie. Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het met weten via de comments of stuur mij een email naar info@theparentjungle.nl.

info@theparentjungle.nl

Al zeven jaar werk ik als verloskundige en inmiddels ben ik coach, draagconsulent en seksuologisch hulpverlener. Ik heb passie voor de geboorte, het jonge ouderschap en alles omtrent de kraamtijd.

No Comments

Post a Comment